tisdag 18 juni 2013

Som en pärla...

...står det nu färdigt, mitt växthus. Nästan i alla fall. Om någon vecka skall jag mura odlingsbäddar och därefter blir det riktigt golv i huset. Men stampat jordgolv funkar fint ändå.

Planen är att kunna odla och sälja härliga chiliplantor och frön nästa säsong. En och annan lite annorlunda kryddväxt blir det med, hoppas jag. Detta året blir det mest tester av jord och temperatur.

I år har den nya chilisorten Facing Heaven visat sig bli en favorit. En kraftig, frodig planta med massor av frukt som verkligen vänder sig mot himlen. Goda och starka dessutom.

Kunde inte låta bli plantan med fikon som jag gick förbi med hunden en eftermiddag. Ser fram emot mjuka fikon, lite St Agur-ost och ett glas rödvin till det.

På min överblivna jordplätt utanför växthuset har jag satt Mangold. Den ser pigg och glad ut i år.